Pages

Tuesday, November 25, 2008

Ko Nak Kena Saman Ke???


Apa yang dah terjadi? Kenapa dengan Myvi aku? Tidakkkk! Myviku telah di tinted hitamkan oleh kedai tinted. Mati la aku kena saman. Saman lampu isyarat itu hari pun tak settle lagi. Mulanya aku pergi kedai tinted tuh sebab nak tampal roadtax baru. Pastu mulut ni gatal lak tanya pasal tinted. Jadi bro Ozone, Djuan pun explain la pada aku. Katanya, tinted ni bukan sekadar untuk lawa kereta. Tapi untuk bagi kereta cool. Paling tak percaya, bro Ozone cakap, tinted ni boleh jimatkan minyak. Jimat minyak cara mana lak tu kan?! Haaa, nie la dia. Bila kita pasang aircond kereta, thermostat akan terus cas aircond sampai sejuk. Kalau dah dalam kereta tu panas je, lama la thermostat tuh cas. Bila dah lama, kuat la makan minyaknya. Itu la kata-kata bro Ozone.


Ok, bab kena ayat tu dah settle. Sekarang ni pula, dia explain jenis-jenis tinted. Ada yang super gelap, ada yang gelap, ada yang tak gelap pun. Katanya, tinted tak perlu berdasarkan gelap, tapi berdasarkan "heat reject". Apa jadahnya "heat reject" ni? Heat Reject ni maksudnya, berapa kepanasan matahari yang boleh dihalang oleh plastik tinted ni. Katakan temperature kita sekarang ni 32 degree celcius, dan plastik tinted tu boleh reject sampai 70%, temperature yang boleh masuk dalam kereta korang tinggal 9.6 degree celcius. Cool kan?! Aku kurang percaya mulanya, jadi dengan perasaan was was, aku try la setup kat cermin kereta aku. Terbukti memang betul.


Dek kerana nak membuktikan kata-kata dia betul, cermin kereta aku sekarang jadi sangat la gelap. Tu pun sebab aku buat double layer. Tinted lama dilapis dengan tinted baru. Sebenarnya tak gelap sangat pun kalau aku buka pintu. Tapi sebab interior aku dah sememangnya gelap, dari luar kereta, memang tak nampak sangat dekat dalam. Aku sedikit gabra juga, takut kena saman je. Tapi rasanya tak kot. Pandai-pandai la nak hidup kan. Haha... Bagus kedai tinted Ozone ni buat. Kemas. Kalau ada yang tak paham ke, tak puas ati ke, boleh cakap jer pada diaorg. Customer service dia bagus.


So, pada korang yang nak buat tinted kereta, aku bagi address kedai Ozone dekat sini. Senang korang nak cari sendiri. Kalau nak best, cakap la "Idan Myvi" yang rekomen tempat tu.

Djuan B. Mohd Hatta
Associate Manager
019-4724689
No. 2, Medan Gopeng 3, Jalan Raja Dr. Nazrin Shah,
31350 Ipoh, Perak D.R.
(Deret Bank Tabung Haji, setentang dengan Pejabat Pos)

Total Cost: RM160/-
Tinted Type: Olive Green
Heat Reject: ~54%
Total Hour Spend: 2Hrs 30Min

No comments:

Post a Comment

Berani komen?

Pautan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Klik!