Pages

Thursday, December 11, 2008

Belanjawan 2009

Fuhh! Aku baru balik dari hantar Lily ke kampung dia di Langkap. Sejuk gila bawak kereta pasang aircond. Sejak tinted kereta ni, aircond pasang speed 1 pun dah sejuk gila. Macam dalam peti ais. Aku yang bawak ni toksah cakap la. Jenuh dah tahan gigil. Tadi time aku drive kat Gopeng tadi, aku tengok ada 1 mamat naik motor ni. Naik motor roda 3. Faham tak? Maksudnya mamat ni cacat la. Tak pasti lak cacat apa. Tapi bawak motor laju gila. Siap modify ekzos motor lagi. Bagi bunyi bising. Aku tak hairan sangat. Aku pun cacat tapi rempit juga. Tapi unik la juga. Sebab dia still pakai motor even condition dia macam tu.

Aku dah pun wat kira-kira perbelanjaan bulanan aku untuk tahun 2009 ni. Korang nak tengok ker? Okay, Okay! Ni dia kira-kiranya;

Kereta - RM650.00
Elektrik - RM50.00
Air - RM24.00
Telefon - (free sbb OKU)
Streamyx - RM66.00 (Half Price Sbb OKU)
Astro - RM90.00
Celcom - RM150.00 (Bayar 3-bulan sekali. Jarang guna.)
Sewa - RM260.00

So, total semua RM1290. Kira ok la tu. Dah bincang dengan Lily juga. Belanja dia nanti bulanan RM450. Belanja makan kat rumah RM300. Saving Tabung Haji RM1000 minimum bulanan. CIMB pun RM200 minimum bulanan. CIMB nie belum buat akaun lagi. Tabung Haji dah lama pun wat saving macam tu. Harap lepas kawen nanti, untuk anniversary pertama, nak pergi tunaikan Haji dengan Lily. Lepaskan yang wajib dulu. Bertaubat sama.

Amacam? Ini la perbelanjaan aku sebulan untuk tahun 2009. Tahun 2008 dah pun aku publish'kan dulu. Walaupun tak detail sangat. By the way, semalam aku pergi beli barang di Tesco. Nak tau apa aku tengok? Aku tengok handphone Nokia jual longgok je. Betapa takde valuenya handphone sekarang ni. Model Nokia 2300 kalau tak silap aku. RM129 je harganya. Dekat Tesco Ipoh. Sape takde handphone, boleh le dapatkan dekat Tesco Ipoh ye. Pastu aku beli printer HP. Dapat free gift tuh beb. Diaorang bagi aku gelas coca-cola. Lawa gak gelas dia. Aku tak pakai lagi tu. Aku nak publish gambar, tapi usb cable aku ni meragam lak. Direct connection dengan Handphone Samsung aku tak boleh. Hampeh!

Seronok Lily ada kat sini 2-3 arini. Meriah je. Ada teman buat kerja. Tadi siang pun dia temankan aku gi buat kerja. Aku kena cari set Hi-fi untuk supply. 3-unit semua sekali. budget total RM3200. Aku dah beli sebiji tadi. Sony Explod nya model. Mini Compo. RM499. Sempoi gila radio dia. Kecik tapi power kow-kow nyer. 200-watt PMPO tu. Lagi 2-unit aku kena KIV dulu. Pasal takde specs. Dalam dok cari barang-barang kerja aku tadi, sempat juga aku ushar barang-barang rumah aku. Aku tengah mencari LCD TV, Home Theatre System. Tadi Mr. Tan kat Sony Centre tu offer aku Sony Bravia 32" RM2000 je. Aku dah nak amik dah tad. Terfikir lak yang duit tu nak buat bisnes. Minat betul aku dengan Sony Bravia tu. Siap Mr. Tan tu bagi aku free HDMI Cable. Home Theatre system tak boleh amik Sony nyer. Miskin aku. Aku dah tengok Pioneer nya. Fuhh! Gempak beb!

Aku cakap dengan Lily, aku nak buat rumah ni macam "Luar setinggan, dalam kondo". Dia pun setuju. Biar nanti seronok nak duduk rumah ni. Aku rasa seronok lak ubahsuai rumah. Lagi puashati dari ubahsuai kereta. Banyak gila aku tulis kali ni. 2 hari tak update. Busy layan Lily. Ok la, nanti aku update lagi. Aku nak tido dulu ni. Feel free to comment. Daa...!

No comments:

Post a Comment

Berani komen?

Pautan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Klik!