Pages

Wednesday, February 18, 2009

Web Of Widget: Jom Dapatkan Widget.

Korang semestinya tahu widget tu apa kan. Kaki blogging kalau tak tau widget tu apa, sila tutup sahaja blog anda tue yer. Ahha... Ada banyak widget, berbagai gaya, bentuk, kegunaannya. Tapi, perlu kita tahu, sesetengah widget boleh menyebabkan waktu akses laman blog kita menjadi lambat. Atau dalam istilah IT-nya, traffic congestion. Ini terjadi kerana, banyak kod-kod aturcara HTML yang dilaksanakan dan sesetengah kod itu sendiri, adalah berserabut... Korang paham ke ni??

Apa yang encik mengarut ini?

Ok! Saya tidak mengarut @ melalut ye. Ini betul-betul benar, "tiada yang benar, melainkan yang benar-benar belaka". Jom kita ambil contoh Myspace. Pernah tak berlaku bila mana nak akses profile kawan kita tu, browser kita hang, atau pun terus tak berfungsi?? Pernah kan. Itu la puncanya. Terlalu banyak kod HTML yang tak diselaras menyebabkannya jadi lambat.

Bagaimana mengatasinya??

Bagi mereka yang boleh dipanggil pakar IT, korang boleh baca kod sumber widget itu, untuk memastikan ianya sesuai dengan kod sumber templat korang. Bagi yang tak pakar, try & error je. Tak salah mencuba.

Encik ni melalut banyak la. Bagi la laman web-nya??

Hehe... Sorry. Ini laman webnya. WidgetBox. Laman web ini sarat dengan berbagai widget, jadi anda ada banyak pilihan. Sila gunakan dengan berhemah ye. Segala kerosakan atau kecederaan laman blog anda adalah atas tanggungan sendiri. Ahha...

Ok la, itu sahaja info untuk kali ini. Next time kita try review tools untuk buat virus cleaning. Till next time, Daa....,??


Sincerely;


No comments:

Post a Comment

Berani komen?

Pautan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Klik!